empowerment

Empowerment er energi - det er en af Karlstadmodellens grundlæggende værdier. Jeg arbejder i mange netværk med mange forskellige børn i fokus. Min erfaring er, at den vigtigste energikilde er et godt samarbejde og en masse positivitet. Det gælder om at dele små og store successer med hinanden, fordi det skaber giver energi og motivation til at arbejde videre. 

Herunder kan du få en lille bid af den empowerment, jeg oplever, i de forskellige familier, som jeg arbejder med.  

 
 
IMG_4054.JPG

Anna Pippi, 3 år.

Anna Pippi er en skøn lille pige med Cerebral Parese. Lægerne vurderede ud fra en scanning af hendes hjerne, at hun nok aldrig ville komme til at spise selvstændigt, tale, løbe, se og mange flere ting i den retning. Men heldigvis er hende og hendes forældre fyldt op af EMPOWERMENT og håbets teori.

Jeg startede med at komme i familien i starten af februar 2018, dengang var Anna Pippi godt to år. Anna Pippi har hjemmetrænet næsten hele sit liv. Anna Pippi kunne dengang svare på spørgsmål med ”aaah” og ”ah”. Hun havde en stor forståelse for verden, og hvad der blev kommunikeret til hende, men mestrede på det tidspunkt kun tegnet ”dygtig” og lyden /a/ med to forskellige variationer. Det var derfor svært for hende at tage initiativ og kommunikere hendes egne ønsker og behov. Jeg begyndte, som noget af det første at introducere familien for flere tegn, så Anna Pippi kunne få et værktøj, der hjalp hende med at blive forstået og gjort delagtig. Det tog de alle hurtigt til sig, og kan nu knap 9 måneder efter opstart 60 forskellige tegn, som hun bruger aktivt. Hun sætter dem sammen til små sætninger som for eksempel ”mor kom”, ”kom far”, ”mere mad”,  ”mere kolbøtter”, ”mor op” og mange flere.

Hun er også begyndt at lege meget mere med sine lyde, og der kommer hele tiden flere til. Lydene begynder så småt at forme sig til små ord, og kan nu verbalt sige ”mor” og ”far”. Hun er god til at tage initiativer og kommunikere de ting, hun gerne vil og er også begyndt at lege meget mere med ting, der fanger hende.

 

 Anna Pippis mor har skrevet denne dejlige anbefaling:

”Stine får vores varmeste anbefalinger. Hun har trænet med os i snart 7 mdr. og da vi startede kunne Anna Pippi et tegn (dygtig) nu kan hun 40 tegn og mange flere lyde og enkelte ord. Desuden har Stine undervist personalet i AP’s vuggestue i Kalrstadmodellen, som har betydet meget for os forældre, og personalet har også meldt tilbage, at det har gjort en kæmpe forskel for dem i forhold til at møde AP sprogligt. Så TAK Stine for din fantastiske indsats, dit rolige sind, din positive tilgang til AP og ikke mindst din store viden og faglighed!”

 
PW4A9526.jpg

Anne Mette, 18 år.

Anne Mette mangler sin hypofyse, der gør hendes muskler i hele kroppen hypotone. Anne Mette havde næsten ikke noget udtalt sprog, og hendes familie havde svært ved at kommunikere med hende.

Med sprogtræningen har især lydene rykket rigtig meget! At hun er blevet bedre til lyde gør, at hun nu er blevet bedre til at læse og skrive. Hun skriver i dag mange flotte SMS’er, og hun vil gerne fortælle om, hvad hun oplever i skolen og andre steder. Dette kunne hun ikke før sprogtræningen.

Anne Mette's mor siger "Det ville have været en stor hjælp, hvis vi var startet på denne form for sprogtræning langt tidligere. Så tror jeg faktisk, at Anne Mette ville have et fuldt sprog på dette tidspunkt.",

 
IMG_1235.jpg

Anders, 12 år.

Anders har et sjældendt syndrom, der hedder DYRK1a syndrome. Vi har også mistanke om Dyspraksi, som er en problematik, der ses hos mange af børnene denne diagnose. Men Anders er en sej fyr! Hans sprog har udviklet meget på bare halvt år.

Skolen siger; "Han har mere mod på at udtale ord verbalt og sætter flere ord sammen til sætninger. Han er blevet superdygtig til det, og andre kan forstå, hvad han siger."

Han accepterer, at lærerne og forældre vil have ham til at bruge sin stemme noget mere. Nogle gange skal han stadig mindes om det, men så udtaler han også ordene på bedste vis. Den hjælp og støtte han får i hverdagen både i skolen og derhjemme har været med til at gøre, at han nu kan udtale langt flere ord og lyde, end han har kunnet tidligere.

Skolen oplever også, at Anders arbejdskoncentration har forbedret sig markant. Da vi startede kunne han ikke løse en opgave ret lang tid af gangen, men nu kan han forblive i aktiviteten længere end førhen. Han virker til at have langt mere mod på at arbejde med opgaverne, fordi han har fået mere selvtillid og gå-på-mod.

 
IMG_5423.jpg

Carl, 5 år.

Carl har Cerebral Parese. Han er en skøn fyr med en masse gå-på-mod. På bare et år har Carl udviklet sit sprog helt exceptionelt. Vi lavede en test af hans ordforråd, da vi påbegyndte sprogtræningen, som lå på 3 % tale og 56 % forståelse. Et år efter, da vi lavede samme test, var hans tale steget til 56 % og hans forståelse til 79 %. Forældrene og Carl har virkelig gjort en ekstraordinær indsats, som har været vildt spændende at være en del af.  

Fra at Carl næsten ikke havde et verbalt sprog og stort set kun brugte tegn-til-tale, da vi startede, kan han nu selv fortælle ekspedienten hos bageren, at han gerne vil have en bolle med chokolade, selv synge en hel fødselsdagsang for morfar, fortælle sin mor at han elsker hende og mange mange flere ting.

Carl har fået en stemme, som er første step til at blive selvstændig og delagtig i eget liv. 

Carls mor skrev en dag denne søde mail:

 "Mange tak fordi du tror på Karlstadmodellen og dens metoder til at hjælpe børn til at få et sprog. Uden dig var vi ikke kommet så langt! Du giver os troen og værktøjerne til, at få det maksimale frem i vores søn, og det er vi meget taknemmelige for. Vi oplever nu en dreng, der grundet stor sproglig fremgang har meget mindre frustration, fordi han nu selv kan fortælle, hvad han vil og ikke vil. Og det tager en kæmpe sten fra min hjerte som mor :-) Så tak for dig, og tak for den indsats du gør for børnene!”

 
D3.jpg

Daniel, 2,5 år

Daniel er en af mine nye børn. Han har Down Syndrom og er en herlig lille krudtugle. Jeg har været så heldig at få lov at lære ham at kende, fordi han hjemmetræner sammen med hans seje mor med hjælp fra BørneSpecialisterne. Jeg samarbejder nemlig med BørnSpecialisterne, når de har børn, der har brug for en ekstra indsats på det sproglige plan. 

Daniels mor skrev efter få gange dette i en mail. 

“Du vil børnene det bedste, og dit hjerte er kæmpestort. Du har en stor faglighed, og jeg har stor tiltro til dig. Vi kan mærke klare fremskridt efter du har været bare 2 gange, og det er jeg dybt taknemmelig for.” 

Det er en af de ting, der gør, at jeg elsker mit job, og at jeg ikke er i tvivl om, at jeg har fundet min rette hylde! Tak til hans søde mor - det er EMPOWERMENT!